ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

«ویکی‌پدیا چیز ویژه‌ای است. چیزی مانند یک کتابخانه یا پارک همگانی است. ویکی‌پدیا همانند معبدی برای ذهن است. جایی که همگی می‌توانیم به آن‌جا برویم تا بیندیشیم، بیاموزیم، و دانشمان را به اشتراک بگذاریم.»
https://irancar.care/

ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

«ویکی‌پدیا چیز ویژه‌ای است. چیزی مانند یک کتابخانه یا پارک همگانی است. ویکی‌پدیا همانند معبدی برای ذهن است. جایی که همگی می‌توانیم به آن‌جا برویم تا بیندیشیم، بیاموزیم، و دانشمان را به اشتراک بگذاریم.»

https://waxcar.ir/store/fa
ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درگاه ویکی‌پدیا
«ویکی‌پدیا چیز ویژه‌ای است. چیزی مانند یک کتابخانه یا پارک همگانی است. ویکی‌پدیا همانند معبدی برای ذهن است. جایی که همگی می‌توانیم به آن‌جا برویم تا بیندیشیم، بیاموزیم، و دانشمان را به اشتراک بگذاریم.»


آخرین مطالب

ایران

دوشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۹، ۰۷:۲۷ ق.ظ

 

جمهوری اسلامی ایران

ایران

   
شعار«استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»[۱]
سرود ملیسرود ملی ایران
 

فهرست

0:00

پایتخت
(و بزرگترین شهر)
تهران
۳۵°۴۱′ شمالی ۵۱°۲۵′ شرقی
اقلیت‌ها

فهرست زبان‌ها[نمایش][نمایش]

فهرست گروه‌های قومی[نمایش][نمایش]

نام اهلیت
  • ایرانی[۳]
  • پارسی (تاریخی)[۳]
دولت
 -  رهبر سید علی خامنه‌ای
 -  رئیس‌جمهور حسن روحانی
 -  معاون اول رئیس‌جمهور اسحاق جهانگیری
 -  رئیس مجلس محمدباقر قالیباف
 -  رئیس قوه قضائیه ابراهیم رئیسی
قانون‌گذاری  
 -  مجلس اعلا
 -  مجلس سفلا مجلس شورای اسلامی
چکیدهٔ بنیان‌گذاری
 •  پادشاهی ماد حدود ۶۷۸ پ. م 
 •  شاهنشاهی هخامنشی ۵۵۰ پ. م 
 •  شاهنشاهی اشکانی ۲۴۷ پ. م 
 •  شاهنشاهی ساسانی ۲۲۴ م 
 •  آل بویه ۳۱۲ 
 •  دودمان صفویان ۸۸۰ 
 •  دودمان پهلوی ۲۴ آذر ۱۳۰۴ 
 •  انقلاب ۱۳۵۷ ایران ۱۷ دی ۱۳۵۶ – ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ 
 •  قانون اساسی کنونی ۲ آبان ۱۳۵۸ 
 •  آخرین اصلاح ۶ مرداد ۱۳۶۸ 
مساحت
 -  مجموع ۱٫۶۴۸٫۱۹۵ کیلومترمربع (هجدهم)
۶۳۶٫۳۷۲ مایل مربع 
 -  درصد آب‌ها ۷٫۰۷
جمعیت
 -   برآورد ۱۳۹۹ ۸۳٫۵۶۰٫۱۶۲[۸] (هفدهم)
 -  تراکم ۵۰/کیلومترمربع (۱۲۶)
۱۳۱/مایل‌مربع
تولید ناخالص داخلی (PPP) تخمین ۲۰۱۹
 -  مجموع ▼ $۱٫۴۷۱ تریلیون[۹] (۱۸)
 -  تولید سرانه ▼ $۱۷٫۶۶۲[۹] (۶۶)
تولید ناخالص داخلی:GDP (اسمی) تخمین ۲۰۱۹
 -  مجموع ▲ $۴۵۸٫۵۰۰ میلیارد[۹] (۲۵)
 -  سرانه تولید ناخالص ▲ $۵٫۵۰۶[۹] (۹۵)
جینی (۲۰۱۶) ۴۰٫۰ 
شاخص توسعه انسانی (۲۰۱۸) ۰٫۷۹۷ (۶۵)
واحد پول ریال (IRR)
منطقه زمانی IRST (ساعت جهانی+۳:۳۰)
 -  تابستان (دی‌اس‌تی) IRDT (ساعت جهانی+۴:۳۰)
قالب‌های تاریخ

روز/ماه/سال (گاه‌شماری هجری خورشیدی)

جهت رانندگی راست
ISO 3166 code IR
دامنهٔ اینترنت
پیش‌شمارهٔ تلفن +۹۸

ایران (دربارهٔ این پرونده تلفظ راهنما·اطلاعات، نام رسمی: 

جمهوری اسلامی ایران) کشوری در آسیای غربی است. این کشور با ۱٫۶۴۸٫۱۹۵ کیلومتر مربع پهناوری، دومین کشور بزرگ خاورمیانه است. ایران از شمال غرب با ارمنستان و آذربایجان، از شمال با دریای خزر، از شمال شرق با ترکمنستان، از شرق با افغانستان و پاکستان، از جنوب با خلیج فارس و دریای عمان و در غرب با عراق و ترکیه هم‌مرز است. این کشور خاورمیانه‌ای، جایگاه استراتژیکی در منطقهٔ خلیج فارس دارد و تنگه هرمز در جنوب آن، مسیری حیاتی برای انتقال نفت خام است.

این کشور، میزبان تمدن‌های کهنی چون ایلام، جیرفت و زاینده‌رود بوده‌است. نخستین‌بار در سدهٔ هفتم پیش از میلاد، در دوران پادشاهی ماد بود که بخش‌های قابل توجهی از فلات ایران یکپارچه شد. در سدهٔ ششم پ. م، شاهنشاهی هخامنشی توسط کوروش بزرگ بنیان نهاده شد تا ایران یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های تاریخ را تشکیل دهد. در سدهٔ چهارم پ. م، اسکندر مقدونی این امپراتوری را پایان داد و ایران به بخشی از ممالک هلنیستی تبدیل شد. پدیداری شاهنشاهی اشکانی در سدهٔ سوم پ. م، بار دیگر این کشور را تحت فرمان یک شاهنشاهی ایرانی قرار داد. در سدهٔ سوم م، شاهنشاهی ساسانی، یک امپراتوری گستردهٔ دیگر، در ایران به قدرت رسید و برای چهار سده بر سرزمینی پهناور حکومت کرد. درگیری تاریخی ایرانیان با رومیان، کمک کرد تا از سوی دیگری غافلگیر شوند؛ در میانه‌های سدهٔ هفتم م، مسلمانان، امپراتوری ساسانی را سرنگون کردند و اسلام را به جای دین‌های ایرانی، رواج دادند. در دوران خلافت اسلامی، فعالیت‌های ادبی، علمی و هنری ایرانی نه تنها پایان نیافت، بلکه بار دیگر به شکوفایی رسید و ایرانیان و دوران طلایی اسلام بر یکدیگر اثری برجسته و دوطرفه داشتند. از سدهٔ نهم م، میان‌دورهٔ ایرانی آغاز شد و نخستین حکومت‌های ایرانی‌تبار پس از اسلام، پدیدار شدند. در سدهٔ دهم م، اقوام ترک به این کشور آمدند و حکومت‌هایی را تشکیل دادند که بر بخش بزرگی از ایران، حکومت می‌کردند. از سدهٔ ۱۳ م، حملهٔ مغول به ایران روی داد که به تشکیل ایلخانان انجامید.

با پدیداری صفویان، ایران، تحت یک حکومت مستقل بومی، متحد شد و مذهب آن به شیعه تغییر یافت. پس از این، افشاریان و زندیان به ترتیب بر ایران، فرمان راندند. در دوران قاجاریان، جنگ‌هایی با روسیه انجام شد که سرزمین‌های قابل توجهی را از این کشور جدا کرد؛ در همین دوران، در دههٔ ۱۲۸۰، جنبش مشروطهٔ ایران قدرت گرفت و قانون اساسی مشروطه را بر این کشور، حاکم کرد. از سال ۱۳۰۴، حکومت ایران به شکل رسمی به دودمان پهلوی سپرده شد که با اصلاحات گسترده و ایجاد زیرساخت نوین برای ایران، همراه شد. دوران محمدرضا پهلوی با اعتراضات فراوانی علیه وی همراه بود و آخرین شاه ایران، به سوی خودکامگی و سرکوب مخالفان پیش رفت؛ در این دوران، صنعت نفت ایران، ملی شد و با وجود آنکه اصلاحات ادامه داشتند، نارضایتی‌ها افزایش یافت تا با انقلاب ۱۳۵۷، این کشور، تحت نظام جمهوری اسلامی ایران اداره شود. از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ نیز این کشور درگیر جنگی گسترده با عراق بود.

ایران کنونی، یک جمهوری اسلامی با بخش قانون‌گذار است و این نظام ترکیبی، تحت نظر رهبر ایران قرار دارد. جمعیت کل استان‌های ایران از ۸۳٫۵ میلیون تن، می‌گذرد و تهران، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. ایران از اعضای مؤسس سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اقتصادی، سازمان همکاری اسلامی و اوپک است و یک قدرت متوسط[۱۰] و منطقه‌ای[۱۱] بزرگ شمرده می‌شود. ایران، زیرساخت قابل توجهی در بخش‌های خدماتی، صنعتی و کشاورزی دارد که اقتصاد این کشور را توانمند می‌سازند اما این اقتصاد هنوز بر فروش نفت و گاز متکی است و از فساد مالی رنج می‌برد. منابع طبیعی ایران، قابل توجه هستند و در میان اعضای اوپک، ایران سومین دارندهٔ ذخایر بزرگ اثبات شدهٔ نفت است. میراث فرهنگی این کشور، غنی است و فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران از ۲۴ مورد تشکیل می‌شود. ایران، جامعه‌ای با قومیت و فرهنگ‌های گوناگون دارد و گروه قومی و فرهنگی غالب این کشور، برآمده از فارسی‌زبانان آن است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اسلام شیعه را دین رسمی ایران اعلام کرده‌است و اکثریت مردم این کشور، پیروان همین مذهب هستند. زبان رسمی این کشور نیز فارسی است.

  • ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد